راهنمای خرید صندلی اداری مناسب

راهنمای خرید صندلی اداری مناسب

۱۴۰۳/۰۱/۹

چرا انتخاب یک صندلی اداری خوب مهم است؟

این روزها که استفاده از مبلمان خیلی رایج شده و افراد کارمند ساعت‌های طولانی پشت میز و روی صندلی می‌نشینند؛ اگر صندلی با فرم بدن مطابقت نداشته باشد و نواحی خاصی مانند پشت و پاها را پشتیبانی نکند، نشستن زیاد می‌تواند باعث دردهای مزمن شود و سلامت افراد در تهدید بیماری‌های مختلفی از جمله درد کمر، درد مفاصل، درد گردن و … قرار می‌گیرد. احساس خستگی و ناراحتی سبب می‌شود که کارایی افراد پایین بیاید و نتیجتاً بهره‌وری شرکت پایین آید. اینجاست که اهمیت وقت گذاشتن و دقت در انتخاب و خرید میز و صندلی اداری، مشخص می‌شود؛ پس باید حسابی وقت برای آن گذاشت، تحقیق کرد و بجز ظاهر آنها، باید خیلی نکات دیگر را درنظر گرفت. ممکن است با صندلی زیبایی ببینید و عاشق ظاهر آن شوید ولی لزوماً صندلی ایده آلی برای شما نباشد.

آرویناژ به عنوان یک متخصصی که سال‌ها در تولید مبلمان اداری تجربه دارد به شما کمک می‌کند تا بدانید در خرید مبلمان اداری چه نکاتی را باید درنظر بگیرید.

 

راهنمای خرید صندلی اداری و نکات کلیدی آن

قبل از تصمیم گیری برای خرید صندلی اداری ، باید عوامل خاصی را در نظر بگیرید. مهم است بدانید که هر صندلی به طور یکسان ساخته نمی‌شود و همه صندلی‌ها نمی‌توانند به طور عادی هریک از افراد را با قد و وزن متفاوت در خود جای دهند. پس باید یک صندلی اداری قابلیت تنظیم نیازهای فردی را داشته باشد.

 

صندلی اداری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

{ویدیو}

صندلی های اداری بخشی از دکوراسیون هر دفتر هستند و برای اینکه افراد هنگام استفاده از آن‌ها حس خوب و راحتی داشته و نگران سلامتی‌شان نباشند، باید دقت کرد که صندلی با اصول ارگونومی طراحی شده باشد.

 

صندلی ارگونومیک

به نظر بسیاری از افراد، مهم ترین شرط در انتخاب یک صندلی مناسب، ارگونومیک بودن آن است. ارگونومی یک علم مهندسی است که هدفش طراحی برنامه ها، ابزار و وسایلی برای حفظ سلامت فیزیکی بدن انسان است. منظور از شرایط ارگونومی، تطابق ابعاد صندلی اداری با اندام و قد فردی است که قصد استفاده از آن را دارد. علاوه بر این، یک محصول ارگونومیک می تواند علاوه بر بهبود وضعیت فیزیکی افراد، کیفیت عملکرد روانی و احساسی آن ها را نیز ارتقا دهد. بیشتر کارمندان بین ۸ تا ۱۰ ساعت از تایم کل روز را در اداره یا محل کار و روی صندلی هایشان سپری می کنند، عضلات کمر به واسطه نشستن های طولانی مدت دچار ضعف شده است. در معرض خطرهای جدی برای ستون فقرات و در کل مسائل فیزیکی بدنشان هستند. یک صندلی مناسب، باید دارای پشتی محکم، همراه با انحنای مناسب با انحنای S شکل باشد که از گودی کمر، ماهیچه های کمر و علاوه بر آن ستون فقرات محافظت می کند و در نتیجه از بروز درد و آسیب به بدن نیز جلوگیری به عمل می آورد.

 

انتخاب صندلی اداری مناسب

 

علم ارگونومی کمک می‌کند تا ابزار و وسایلی برای کارتان انتخاب کنید تا از این آسیب ها جلوگیری کرده و در هنگام کار احساس خستگی و ناراحتی نکنید. پس همیشه در هنگام خرید وسایلی مثل صندلی، میز، موس،‌ کیبرد و… توجه لازم را داشته باشید که آن وسایل براساس استانداردهای ارگونومی ساخته شده باشند، با اعضای بدن فرد شامل کمر، گردن، نشیمن و پاها مطابقت داشته باشد و در اصطلاح ارگونومیک باشند. همچنین توجه داشته باشید که در صندلی های اداری ارگونومیک، زاویه کمر از بیشترین اهمیت برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که در هنگام نشستن بر روی صندلی، زاویه کمر هیچگاه در زاویه ۹۰ درجه قرار نگیرد. بهترین زاویه برای آن که کمترین فشار به کمر وارد شود، زاویه ۱۰۵ تا ۱۱۰ درجه است. طول و عرض نشیمن گاه صندلی اداری نیز باید در حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر و شیب کف صندلی نیز باید قابلیت تغییر از ۱ تا ۵ درجه را داشته باشد تا فشار وارد شده بر روی ران ها را تعدیل کند. شرایط ارگونومیک را می‌توانید در صندلی های اداری آرویناژ ببینید.

 

صندلی اداری قابل تنظیم

 

قابلیت تنظیم صندلی

تقریباً تمام صندلی‌های اداری دارای تنظیم ارتفاع و دسته هستند. با این حال، اینها مهمترین تنظیماتی نیست که باید هنگام خرید صندلی اداری به دنبال آن باشید. بهترین صندلی‌های اداری حداقل پنج تنظیم دارند که بعضی از آنها دارای 14 تنظیم مختلف هستند.

از ویژگی‌های مهم قابل تنظیم می‌توان به پشتی کمر ، عرض و ارتفاع بازو ، عرض و ارتفاع پشت صندلی ، زاویه صندلی و عقب و کنترل شیب اشاره کرد. بسیاری از پشتیبانی ها با شماره گیری کنترل می شوند در حالی که تعدادی از آنها با یک پمپ لامپ دستی ، شبیه به پمپ فشار خون کاف کنترل می شوند.

 

تنظیم ارتفاع صندلی

 

صندلی اداری قابل تنظیم

 

یکی از مهمترین ویژگی های صندلی اداری ، ارتفاع سطح نشیمن گاه از زمین و ارتفاع زیردستی هاست. تنظیم ارتفاع صندلی پنوماتیک ساده‌ترین است. این در اصل یک اهرمی است که می‌تواند با یک دست کار کند. این امکان را به صندلی می‌دهد که با بالا آمدن روی یک اهرم به بالا یا پایین منتقل شود. در هنگام نشستن صندلی به طور خودکار پایین خواهد آمد و برای به وجود آمدن صندلی ، همه کاری که باید انجام دهید این است که وزن خود را به پاهای خود تغییر دهید. برای تعیین ارتفاع مناسب، پاهای شما باید روی زمین صاف باشد، زانوها با باسن و سطح بازوها به میز یا میز باشد. با استفاده از جک تنظیم ارتفاع، پای کاربر به درستی در روی زمین قرار می گیرد و گردش خون به طور مطلوبی انجام می شود. همچنین با تنظیم ارتفاع زیردستی، دست ها به صورت عمود بر بدن مستقر می شود.

 

پشتی صندلی مناسب کمر

 

 

ستون فقرات شما با یک منحنی طبیعی، شبیه به شکل S طراحی شده است. اگر به درستی پشتیبانی نشود ، تمایل به از بین رفتن آن منحنی دارد و باعث شل شدن می شود. یک صندلی اداری مناسب باید پشتی خوبی داشته باشد و گودی کمر را پر کند. بعضی محصولات دارای یک پشتی کمری قابل تنظیم هستند که به کاربر اجازه می‌دهد صندلی را در قسمت کمر خود قرار دهد. این امکان مهم از زیاد شدن گودی کمر که می‌تواند بدتر شود و به سیاتیک تبدیل شود، جلوگیری می‌کند.

 

پشتی صندلی کامپیوتر

 

تنظیم پشت گردنی صندلی اداری مناسب

 

تکیه گاه گردن نیز در صندلی اداری نیز باید قابل تنظیم باشد. هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که دو نفر کاملا شبیه هم هستند و این شامل پشت و گردن نیز می‌شود. برخی کوتاهتر، بلندتر، بزگتر و غیره. و برای اطمینان از اینکه قسمت پشتی با ستون فقرات شما مطابقت دارد، پشتی بایستی قادر به بلند شدن یا کج شدن باشد تا متناسب با ستون فقرات باشد. همچنین باید در جای خود قفل شود.

 

پایه چرخان صندلی

همه صندلی های اداری باید آزادانه بچرخند تا دسترسی آسان به قسمت‌های مختلف میز فراهم شود. اگر صندلی آزادانه نچرخد، ممکن است برای رسیدن به وسایل مختلف بازو بیش از حد دچار خستگی شود.

 

دوام

ویژگی مهم یک صندلی اداری مناسب، دوام است. شما صندلی را می‌خواهید که بتواند وزن و اندازه یک فرد را تحمل کند، به این معنی که باید از یک ماده محکم ساخته شود که از هم جدا نشود. همراه با ثبات، باید به دنبال صندلی اداری باشید که پایه 5 نقطه ای داشته باشد؛ با این کار از احتمال نوک زدن جلوگیری می‌شود.

تنظیم ارتفاع هنگام انتخاب صندلی اداری بسیار مهم است و ما فقط در مورد ارتفاع کلی صندلی از کف به صندلی صحبت نمی‌کنیم، بلکه ما به ارتفاع پشت و ارتفاع بازو نیز اشاره می‌کنیم. همه این ویژگی ها باید متناسب با قد شما تنظیم شوند. شما می خواهید همه چیز تراز شود. به عنوان مثال زانوها هنگام نشستن باید با باسن شما هماهنگ باشند. یکی دیگر از عوامل مهم هنگام انتخاب صندلی اداری مناسب، شیب است. تنش شیب و قفل شیب به شما امکان می‌دهد تا آن حالت مناسب برای صندلی را پیدا کنید که هنگام نشستن از وضعیت شما پشتیبانی می‌کند.

 

عرض و عمق صندلی

 

تنظیم نشیمنگاه صندلی اداری مناسب

 

یکی دیگر از عوامل مهم یک صندلی اداری مناسب ، عمق و عرض صندلی است. خود صندلی باید بتواند راحتی هر کاربر را در خود جای دهد. عمق صندلی باید به کاربر اجازه دهد در حالی که فاصله بین 2 تا 4 اینچ را بین زانو و صندلی قرار دارد ، در برابر تکیه گاه عقب بنشیند. به خاطر داشته باشید که شیب صندلی نیز باید قابل تنظیم باشد.

 

جنس روکش صندلی ها

من می‌دانم که شما احتمالاً این کار را یک عملکرد ارگونومیک نمی‌دانید، اما موادی که صندلی شما از آن ساخته شده است به همان اندازه تنظیمات اهمیت دارد. یک صندلی اداری مناسب باید از کف پوش کافی در صندلی برخوردار باشد تا احساس راحتی کنید و همچنین باید دارای موادی باشد که قابل رد شدن هوا و اصطلاحا نفس کشدن باشد مانند تور یا مش تا صندلی بعد از ساعات نشستن در آن داغ و ناراحت کننده نشود. علاوه بر این، باید از کوسن کافی برخوردار باشد تا از شخص نشسته در آن پشتیبانی کند بدون اینکه صندلی ثابت را از جایش تکان دهد. اغلب روکش های موجود در بازار از نوع پارچه و اغلب از نوع چرم است. اگر گشت و گذاری در بازار مبلمان اداری داشته باشید، چرم طبیعی کمتر به چشم تان خواهد خورد. اکثر روکش های چرمی استفاده شده برای مبلمان اداری از نوع چرم مصنوعی هستند. همیشه این گونه نیست که چرم مصنوعی کیفیت خوبی نداشته باشد. چرم های مصنوعی از نوع پلی اورتان باکیفیت، انعطاف پذیری مناسبی داشته و به دلیل نظافت آسان و قیمت بسیار پایین تر در مقایسه با چرم طبیعی، گزینه مناسبی برای روکش صندلی اداری به حساب می آیند. روکش های پارچه ای نیز مزیت های خاص خود را دارند. ازجمله این که هوا را بهتر تهویه کرده و تنوع رنگی بیشتری دارند. اگر به دنبال آن هستید که تعریق بدن در هنگام استفاده از صندلی اداری به حداقل ممکن برسد، روکش های توری یا مش را توصیه می کنیم. روکش های توری، مزیت های هر دو نوع روکش پارچه ای و چرمی را با هم دارند. نظافت روکش های توری در مقایسه با متریال های دیگر صندلی اداری ، نسبتاً آسان تر است.

 

دسته زیر بازو

 

تنظیم دسته زیر بازو صندلی اداری مناسب

 

یک صندلی می‌تواند دارای دسته زیر بازو باشد یا نداشته باشد. بستگی زیادی به ترجیح کاربر یا وظیفه مورد نظر دارد. اگر صندلی تان دسته دارد می‌توانید آنرا از زیر تنظیم کنید.

 

انتخاب صندلی متناسب با شرایط محیط

ممکن است شما بخواهید صندلی های مورد نیاز آموزشگاه خود و یا صندلی های یک بانک را تأمین کنید. واضح است که نوع این صندلی ها از نظر ظاهری، ابعاد و جنس تفاوت بسیاری دارند. بهتر است به هنگام خرید، این نکته کلیدی را هم مدنظر داشته باشید. صندلی هایی که برای مکان های پر رفت و آمد مانند بانک خریداری می شوند، باید از نظر ابعاد کوچک تر بوده و امکان تردد آسان را فراهم نمایند. به همین صورت، انتخاب صندلی های بسیار بزرگ برای محیط های کوچک و محدود امکان مانور افراد را می گیرد و باعث می شود برای حرکت در این محیط ها به زحمت بیفتند.

 

مزایای خرید صندلی اداری ارگونومیک

 

صندلی اداری قابل تنظیمصندلی های شگفت انگیز ارگونومیک می‌توانند برای بدن و سلامتی شما مفید باشند. این کار به شما امکان می دهد تا هنگام کار حتی در مدت طولات احساس درد و خستگی نکنید.
مطالعات ارگونومی زیادی انجام شده است و نشان داده شده است که یک صندلی اداری پشتیبان باعث افزایش بهره‌وری از شخص نشسته و درنتیجه و افزایش بهره وری در کار می‌شود. از طرف دیگر، یک صندلی اداری بد می‌تواند منجر به گودی کمر، مشکلات پا و تونل کارپال شود که همگی باعث از دست رفتن وقت در محل کار و دریافت نوبت به دکتر می‌شوند. بنابراین، به جای از دست دادن پول به دلیل غیبت کارمندان، بهتر است که برای صندلی های اداری خوب که باعث تقویت سلامت می‌شود، پول خرج کنید و کارمندان را به دلیل جراحات از دست ندهید که هزینه صندلی کمتر از ضرر غیبت کارمند است.

صندلی های اداری که با توجه به اصول ارگونومیک طراحی و ساخته شده اند، فضای کافی برای باسن و ران‌ها در نظر گرفته‌اند. این صندلی ها از کوسن مناسب و مخصوصی بهره‌مند بوده و به عصب‌ها و رگ‌های موجود در پشت و ران‌ها و همچنین باسن فشار وارد نمی‌کند. علاوه بر تمام موارد گفته شده باید بدانید که وجود کوسن‌ها باعث جلوگیری از گرفتگی ماهیچه‌های پشت پا و ران‌ها می‌شود.

قابلیت تنظیم ارتفاع پشتی صندلی این امکان را می‌دهد تا در زمان نیاز به عقب برگشته و گردن را به حالتی قرار داده تا احساس راحتی بیشتری نمایند. زیرا عدم حمایت کامل از گردن و بالای کمر می‌تواند منجر به درد عضلات و حتی میگرن شود.

صندلی های اداری ارگونومیک دسته های قابل تنظیمی دارند که این دسته ها کوسن و انحنایی متناسب با شکل بازو دارند. سندروم تونل کارپال مشکلی است که اکثر کارمندان اداره ها تجربه می کنند زیرا فشار مکرر بر روی دست باعث می‌شود که عضلات دست منقبض شوند. این امر منجر به باریک شدن تونل کارپال در مچ شده و باریک شدن آن منجر به وارد آمدن فشار به اعصاب این قسمت و درد ناخوشایندی می‌شود. در صورتیکه صندلی اداری مورد استفاده حمایت لازم و کافی را به عمل آورد، می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

به طور معمول صندلی اداری که به صورت ارگونومیک طراحی و ساخته می‌شود باید پایه پنج شاخه داشته باشد. مطمئناً برای شما هم پیش آمده پس از مدتی نشستن بر روی صندلی به استراحت کمر و گردن نیاز پیدا خواهید کرد. صندلی های ارگونومیک در کاهش فشار در کمر و گردن پس از نشستن‌های طولانی مدت عملکرد بسیار خوبی دارد. استفاده از صندلی هایی با پایه پنج سره از کج شدن ناگهانی صندلی هنگامی که فرد به عقب تکیه می دهد جلوگیری می‌کند. کج شدن بیش از حد می‌تواند منجر به وارد آمدن آسیب هایی به سر و سایر قسمت های بدن شود.

 

تست کردن صندلی

مدیران دفاتر باید قبل از خرید آن را امتحان کنند تا مطمئن شوند صندلی موردنظر مناسب کارمندانشان است و روی آن احساس راحتی دارند تا بتوانند خریدی عاقلانه انجام دهند. بسیاری از شرکت‌های تأمین کننده دفتر صندلی های مختلفی را به داخل دفتر می‌آورند تا کارمندان بتوانند در آنها بنشینند و تصمیم بگیرند کدام یک به بهترین وجه برای آنها مناسب است. دارندگان صندلی باید هنگام خرید صندلی های جدید به دنبال این موارد باشند:

پایه پشتی باید تنظیم شود و از شکل ستون فقرات پیروی کند. همچنین باید از منحنی در قسمت تحتانی کمر پشتیبانی کند.
پاها باید راحت روی زمین صاف باشند. اگر اینطور نیست، ارتفاع صندلی را تنظیم کنید یا یک پایه پا را اضافه کنید.
استراحت بازو باید نزدیک بدن باشد و اجازه دهد شانه شل شود.
ارتفاع بازو باید تنظیم شود و مطابق با میز باشد. با این کار از فشار به سمت شانه‌ها جلوگیری می‌شود.
در حالت نشسته، مرکز صفحه رایانه چیزی است که باید دید.
پشت صندلی باید به وسط تیغه‌های شانه بیاید تا از پشتیبانی کافی برخوردار باشد، بالای شانه‌ها حتی بهتر است.
نشیمن صندلی باید به اندازه کافی بلند باشد که دو یا سه انگشت را بین آن و زانو قرار دهید.
در صورت امکان، بالشتک باید از فوم باشد. سایر کوسن‌ها به سرعت فرسوده می‌شوند و صندلی را ناراحت می‌کنند.

 

نتیجه گیری خرید صندلی اداری

در آخر، شما می‌خواهید یک صندلی اداری پیدا کنید که پشتیبانی کافی از کمر را ارائه دهد. این باید از منحنی طبیعی ستون فقرات شما پشتیبانی کند و این به معنای کمک به کاهش خستگی و درد در هنگام نشستن طولانی‌ است. به طور کلی، با تنظیمات صندلی خود بازی کنید تا زمانی که احساس کنید با صندلی خود احساس خوبی دارید.

اصلی ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای خرید صندلی اداری (صندلی میز کامپیوتر) عبارتند از:

  • قابلیت تنظیم
  • دامنه ارتفاع صندلی
  • عمق صندلی
  • پشتی
  • دوام

اگر صندلی پیدا کردید که تمام این ویژگی ها و کارکردهای موردنظرتان را داشت، آن وقت می‌توانید به دنبال سبک و جذابیت باشید.